ابزار طلاسازی

نقش انبر ها در صنعت طالسازی

ابزار طلاسازی

طلا یکی از باارزش ترین و پرطرفدارترین فلزات جهان است که از دیرباز تاکنون در صنایع مختلف از جمله طلاسازی، جواهرسازی، پزشکی، الکترونیک و غیره کاربرد داشته است. طلاسازی هنر و علم تبدیل فلز طلا به اشیاء زیبا و با ارزش است که نیازمند دانش، مهارت و ابزارهای مناسب است. یکی از ابزارهای اصلی و ضروری در طلاسازی انبر ها هستند که برای گرفتن، خم کردن، شکل دادن و اتصال قطعات طلا به کار می روند. انبر ها در انواع و اشکال مختلفی وجود دارند که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده اند. در این مقاله قصد داریم نقش و اهمیت انبر ها در صنعت طلاسازی را بررسی کنیم و به معرفی برخی از انواع رایج آن ها بپردازیم.

انبر چیست؟

انبر ها، ابزاری هستند که برای محکم نگه داشتن اشیاء به کار می روند؛ و احتماال شکل پیشرفته ی انبر های قدیمی، که در عصر برنز ، برای گرفتن فلز داغ استفاده می شده، می باشند. از این گذشته، انبر ها برای خم کردن و فشردن دامنه ی وسیعی از مواد قابل استفاده اند. انبر وسیله ای برای گرفتن اشیایی است که آنها را به دلایلی نظیر داغ یا سرد بودن، بهداشت، حفظ اثر انگشت و… نمیتوان با دست گرفت.این ابزار از دو اهرم که انتهای آنها به صورت قیچی وار به هم متصل میباشد تشکیل شده است.همچنین انبر را برای استفاده های فنی نظیر خم کردن اشیا استفاده می کنند .

نمونه ای از انبر های طلاسازی

انواع انبر ها در طلاسازی :

انبر ها در طلاسازی برای انجام کارهای مختلفی مورد نیاز هستند. برخی از انواع انبر ها در طلاسازی عبارتند از:

انبر برش یا قیچی: این نوع انبر برای برش قطعات طلا یا سیم های طلا به اندازه مورد نظر استفاده می شود. انبر برش دارای دو فک تیز و قوی است که با فشار دادن دسته ها بر روی ماده مورد نظر، آن را برش می دهد. انبر برش باید از جنس فولاد  با کیفیت باشد تا بتواند بر روی طلا که یک فلز نرم است، بدون خراشیدن یا خم شدن برش بزند.

انبر دم گرد: این نوع انبر برای خم کردن سیم های طلا یا قطعات طلا به شکل های گرد یا خمیده استفاده می شود. انبر دم گرد دارای دو فک گرد است که با قرار دادن ماده مورد نظر بین آن ها و چرخاندن دسته ها، آن را به شکل مد نظر خم می کند. انبر دم گرد باید از جنس فولاد ضد زنگ باشد تا بتواند بر روی طلا که یک فلز حساس است، بدون ایجاد خط یا خش خم کند.

انبر نازک یا پنس: این نوع انبر را بعضا چفت هم می گویند برای گرفتن قطعات طلا یا سنگ های قیمتی که دارای اندازه کوچک یا شکل نامنظم هستند، استفاده می شود. این ابزار دارای دو فک باریک و طولانی است که با فشار دادن دسته ها بر روی ماده مورد نظر، آن را محکم نگه می دارد. این انبر باید از جنس فولاد با کیفیت باشد تا بتواند بر روی طلا یا سنگ های قیمتی که یک فلز یا ماده ظریف است، بدون آسیب رساندن گرفته شود.

این تنها بخض کوچکی از انواع انبر ها در صنعت طلاسازی بود . شما میتوانید در قسمت نظرات انواع انبرهایی را که میشناسید همراه با کاربردشان معرفی بفرمایید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *